Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Oltea-Șerban Pârâu :

Recuperarea și valorificarea unui moment cultural fundamental reprezintă – cu cât înaintezi spre estul Europei – un tip de întreprindere tot mai rar întâlnit. Sau dacă acesta se ivește, adesea este umbrit de o seamă de aspecte care țin de neîndemânarea contemporanilor în a se ridica la înălțimea scopului propus.

Anul trecut, lansându-le pe piață cu prilejul celei de a XX-a ediții a Festivalului Internațional „George Enescu”, Editura Casa Radio a reușit performanța de a se ridica la înălțimea unei astfel de recuperări, prin editarea unei serii dintre cele mai importante întâlniri artistice prilejuite de prima ediție a festivalului, cea din anul 1958. Și pentru că amintirile publicului larg poartă date tot mai recente, este necesară o rememorare a acestor înregistrări reper pentru ceea ce înseamnă nu doar cea mai de succes instituție de cultură românească la nivel internațional – este vorba despre Festivalul Internațional „George Enescu” – ci și pentru ideea de continuitate și identitate culturală națională racordată la cea europeană și nu numai.
Aceste înregistrări aflate în patrimoniul radioului public reprezintă momente artistice excepționale purtătoare în cel mai înalt grad ale spiritului enescian, fie că este vorba despre muzica marelui compozitor (de curând dispărut la aceea dată) sau despre modul în care acesta înțelegea să abordeze fenomenul muzical în general. În sprijinul acestei realități stă faptul că absolut toți protagoniștii acestor interpretări au avut șansa de a veni în contact nemijlocit cu acea ardență a privirii-gândire cu care George Enescu îi molipsea pe toți cei care veneau în contact cu arta sa fie ea violonistică, dirijorală, componistică sau pedagogică.

Cele 6 duble discuri-cronică conțin capodopere ale literaturii clasico-romantice cu interpreți legendari precum David Oistrah, Yehudi Menuhin sau pianistul Claudio Arrau, aflați la apogeul carierei lor internaționale, maeștri ai baghetei ca George Georgescu sau Constantin Silvestri, mari soliști români ca Maria Fotino sau Radu Aldulescu și nu numai, alături de Orchestra Națională radio sau Filarmonica George Enescu. Printre acestea se găsește și premiera națională a capodoperei enesciene Oedipe, în versiunea dirijorală a inegalabilului Constantin Silvestri, avându-i în distribuție pe David Ohanesian, Elena Cernei, Zenaida Pally, Nicolae Secăreanu.
Aceste interpretări și mai ales acea efervescență spirituală care domina prima ediție a festivalului sunt un reper care înflăcărează și astăzi privirile celor care – la aceea vreme foarte tineri fiind – au avut șansa de a se afla în sală la concertele festivalului. Cu toate acestea, doar imprimarea acestor momente muzicale istorice nu era suficientă pentru a descrie în mod coerent și convingător pentru ochii minții tinerelor generații importanța acelor momente. De aceea, adăugarea unor interviuri și declarații care au fost acordate chiar de actorii principali ai acestor înregistrări, dar și de George Enescu însuși, vorbind despre muzica interpretată sau evocând momente de colaborare artistică comune, reprezintă acea diferență esențială dintre un simplu gest de reeditare, valoros și necesar, desigur, și un act de cultură pe deplin asumat. Dovedindu-și prin posibilitatea alăturării acestor documente unice forța de a conserva aceste repere spirituale, Radio România dezvăluie astfel o (mică) parte din imensul potențial pe care îl are ca principal factor de conservare și repunere în circulație a valorilor culturale naționale.

La toate acestea se adaugă și prezentarea acestor cinci albume, informația vizuală fiind unitară, fără a fi monotonă, cu un conținut al booklet-urilor care prin ceea ce dezvăluie – în limba română și engleză – arată cât de interesanți și pasionați au fost artiștii acelei epoci în care George Enescu – strălucind în maniera sa unică – a coexistat cu câteva generații de interpreți, compozitori și mari gânditori ai muzicii într-un climat de efervescență culturală autentică la care ne gândim astăzi cu nostalgie și respect și care a marcat deceniile care au urmat.
Astăzi, lucrurile sunt privite în mod inerent prin prisma bombardamentului informațional în care sunt detonate tot mai multe gloanțe oarbe sau obuze expirate. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm faptul că aceste înregistrări și suflul viu (audibil în interviuri) al oamenilor care au animat acea primă ediție a Festivalului Internațional „George Enescu”, au servit alături de nu foarte multe alte repere, drept hrană spirituală chiar și prin simpla evocare pentru deceniile de restriște care au urmat. Începeau anii în care s-a produs acea desincronizare de valorile culturale ale lumii civilizate, construind o stare de fapt ale cărei urmări se pot vedea și astăzi.

Albumele pot fi cumpărate on line pe www.edituracasaradio.ro

2012-01-25 (Art Act Magazin)