Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
realizator Daria Ghiu :

„Au activat și au trăit într-o epocă nenorocită” – un dialog cu Tudor Banuș, despre Maria Banuș

„Existența ei se rezuma în mare parte la a fi la masa de scris”

În această carte, Zăbale rupte, cred că mai mult ce avem în comun iese la iveală. […]Era o persoană mult mai complexă decât se crede și decât se știe. De mică era foarte lucidă și foarte autocritică. Se considera urâtă, de exemplu, în tinerețe, ceea ce cred că nu era cazul. Era percepută ca o femeie tânără și frumoasă. A fost ceea ce se cheamă o femeie cuminte, cu toate micile ei aventuri din junețe, unele consemnate în jurnal, altele în caiete ce au fost distruse de mama ei, bunica mea; indignată de lipsa de moralitate a mamei, bunica a distrus aceste caiete care ar fi fost foarte prețioase. Mama, de-a lungul deceniilor, avea oarecum o frustrare că atâția oameni trăiesc mai intens, iar existența ei se rezuma în mare parte la a fi la masa de scris, fie cu stiloul, fie cu mașina de scris.

„Se considera o poetă ratată, un om terminat existențial”

În copilărie noi citeam foarte puțin și aproape deloc poezia mamei. Nu se punea problema să îi analizam opera, ci întrebarea noastră perpetuă, a mea și a fratelui meu, era aceea alături de cine trăim. Cine este această entitate protectoare a noastră, care are un statut special, care are o anumită aură și a cărei existență a determinat-o pe a noastră? O vedeam cu admirație și cu un ochi critic. Un ochi critic pentru că se considera o poetă ratată. Un om ratat pe plan social, un om terminat existențial și mi se părea complet neadevărată această viziune pe care o avea asupra ei, eu neputând să-mi închipui până unde se vedea ea evoluând, pentru că era evident că ea evoluase. A plecat din Antim, din cartierul vechi bucureștean, dintr-o familie foarte modestă, a rămas orfană la vârsta de opt ani. Putea să fie o persoană absolut anonimă. Dacă a reușit deja la 14 ani să-și facă debutul în «Biletele de papagal» ale lui Arghezi și apoi să se impună ca poetă, e dovada clară a unui talent excepțional.
Faptul că publica mi se părea o satisfacție suficientă pentru meseria de poet. O vedeam totuși pe undeva ca pe o meserie, cu toate că e o vocație de fapt. Îmi ziceam: un poet scrie poezii și i se publică. Ce vrea mai mult? […]
A fost recunoscut, încă înainte de război, talentul ei și din timpul războiului a făcut acțiuni periculoase adăpostind oameni căutați. Deci a avut o activitate ilegală reală, în mod spontan s-a lipit mișcării de stânga de după război, ceea ce nici în ziua de azi nu i se iartă, pentru că greșeala istorică s-a cumulat cu greșelile personale ale ei ca scriitor, ca poetă. Și e foarte greu pentru unii de-a face abstracție de moment și de epocă și de a vedea producția ei ulterioară sau inițială de mare, mare calitate.

„O generație întreagă suferă de ostracism…”

Putem vorbi de necesitatea unei reabilitări a poetei Maria Banuș și de faptul că un volum ca Zăbale rupte face acest lucru?
În mare parte, da. Dar nu este doar cazul ei. E o generație întreagă care suferă de acest ostracism, dat fiind că au activat și trăit într-o epocă nenorocită, în care intelectualii trebuiau să-și găsească un ton și un stil, prin care cititorul să poată citi printre linii ce vrea să spună. A plătit și ea tribut acestei necesități sociale și asta nu a împiedicat-o totuși, în ultimele ei volume, să spună niște frumuseți extraordinare legate de data asta nu de tulburări tinerești ale cărnii, ci, dimpotrivă, o poezie mult mai filosofică, a problemelor vârstei, care totuși ne ating pe toți la un moment în viață. Poeziile de bătrânețe ale mamei sunt de-o frumusețe, de o înțelepciune și de o luciditate… Cum spune ea la un moment dat într-o poezie, trăia la bătrânețe un egoism altruist în care nu știa care dintre cei doi, din cuplu, ea sau tata, e mai bine să dispară întâi, pentru ca partenerul de viață să nu rămână singur. Adică să te gândești la drama singurătății de după ce cuplul se desface prin finitudine.
Încă nu-mi dădeam seama că exista o pantă descendentă pe plan politic, faptul că mama nu a dat destule garanții de adeziune cu regimul, ea se ferea din ce în ce mai tare de a da orice fel de poezie de aniversare sau orice de genul acesta. Din cauza asta, au marginalizat-o. După aceea a intervenit schimbarea generațională. Ea însuși încurajând foarte mulți poeți tineri. Se simțea încărcată de o misiune de a transmite dorința de creație tinerilor poeți și poetese care apăreau în jurul ei și pe care i-a ajutat și încurajat.

„Uneori, mama îmi citea poemele ei. Era un gest de încredere”

În adolescența mea, uneori, mama îmi citea poemele ei. Era un gest de încredere pentru că totuși în laboratorul de lucru trebuie să știi că urechea care le ascultă e receptivă în sensul bun, adică să nu fie nici într-o admirație beată, nici absurd critic, să găsească găuri în cașcaval. Eram dintre cei doi frați cel cu o vână artistică, oarecum privilegiat în sensul acesta. Și mama nu ne citea numai poeziile ei, mama ne citea și din Biblie, Cartea lui Iov, Apocalipsa, Cântarea Cântărilor, erau uneori momente de lectură, ea fiind o mare cititoare.
Sunt un autodidact. Am privit în neștire cărțile din casă, când eram copil. Acolo mi se părea că e o academie, în acel metru de bibliotecă de artă.

„Ilustrându-i poemele, o trădez puțin”

Ideea de a ilustra poemele mamei… Tot ce fac eu este totuși vizibil, are o materialitate, o corporalitate, pentru a deveni elemente grafice pe hârtie, iar la mama sunt niște senzații, niște stări de spirit care nu au forme binedefinite, ci ele se întrepătrund, stări de spirit momentane în care trupul ei intervine, memoria ei intervine. Se suprapun niște lucruri a căror definiție grafică nu există. Nu există decât ca poezie. Orice aș face, e paralel, nu e suprapus pe poezia mamei. Deci faptul că s-au găsit niște elemente care s-au potrivit, găsesc că e o foarte fericită întâmplare. Pentru că nu mă văd ilustrând chiar cele mai ușor de ilustrat poeme ale ei, fără s-o trădez puțin. Poezia ei e, pe undeva, imaterială. În anumite momente are și descrieri, dar chiar și acolo, e un alt București, al imaginației ei, un București care nu mai există. Mama ar fi fost foarte fericită să vadă acest volum.

„Dacă ea crede în tine, crezi și tu în tine”

Este creația locul de întâlnire cu mama, este acesta fondul comun, fondul genetic?
Da. Dacă nu aveam încredere că există un fel de bagaj genetic, instinct de a supraviețui, nu aș fi avut curajul să mă arunc în această aventură care este să trăiești din nimic. Asta este la început. Nu știi dacă luna, săptămâna următoare ai din ce trăi, și numai această privire maternă care îți spune că ai și tu ceva în tine de valoare care poate fi spus îți dă încredere era că o să răzbești. Tot Freud are dreptate când spune că așa cum te privește mama, așa o să fii. Dacă ea crede în tine, crezi și tu în tine.

(Fragmente dintr-un documentar despre Maria Banuș, în amintirile fiului, Tudor Banuș, difuzat la Radio România Cultural, emisiunea „StoryMania”, 16 februarie 2010, realizator: Daria Ghiu)
Artistul Tudor Banuș a ilustrat audiobook-ul Zăbale rupte. 50 de poeme rostite la Radio de Maria Banuș între ianuarie-martie 1999 pentru Noua Fonotecă de Aur (carte ilustrată+CD), un volum apărut în 2009.

2010-02-16 (emisiunea )