Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Bookfest 2013, Clubul șoriceilor :

Au participat: actrița Alexandrina Halic, Alexandru Ciubotariu (ilustratorul colecției "Noapte bună, copii!" și coordonatorul seriei BD+CD "Radio-Prichindel"), copiii de la Școala "Hermann Oberth", însoțiți de scriitoarea Ioana Nicolaie.

Transcriem câteva fragmente din înregistrarea manifestării.

Alexandrina Halic: Buna ziua și bine v-am găsit! În fiecare an, un grup de copii talentați și isteți, iubitori și de cărți, și de teatru, se întâlnesc în fiecare an cu Editura Casa Radio. O editură minunată în care nu numai că puteți citi lucrurile care vă interesează, ci puteți să le și auziți imprimate în cele mai bune condiții și în interpretările cele mai de calitate.
Eu mă numesc Alexandrina Halic. Am o vârstă venerabilă, nu vă mai spun câți ani, important este că o parte din vârsta asta am petrecut-o în studiourile Radioului, imprimând nenumărate lucruri frumoase. Radio România a avut și are o mare calitate: a înregistrat în interpretări foarte frumoase și cu actori foarte buni toată literatura de preț a copilăriei. Fonoteca de Aur a Radioului a ajuns pe audiobook-uri, audiobook-uri care v-au căzut în mână în mod sigur, în care v-ați întâlnit cu autori de preț, cu Dickens, cu Mark Twain, cu o colecție întreagă de „Noapte bună, copii!”. Există […] mai ales voci de calitate. E păcat că azi copiii și mai ales tinerii nu mai știu de actori mari care au înregistrat foarte multe lucruri pentru voi.
Eu am intrat prima oară într-un studio de radio când eram încă studentă, aveam vreo 18-20 de ani […] O să vă povestesc cum se petreceau lucrurile într-un studio de radio […]. Nu exista un calculator care să ajute la înregistrări, exista un magnetofon […] cu o bandă magnetică. Banda aceasta magnetică curgea, înregistra, noi ne bâlbâiam, făceam pauze, și după ce înregistram o bandă mare venea un domn operator foarte priceput care din foarfecă tăia și lipea cu scotch banda acolo unde trebuia scos câte ceva care nu era de folos. Asta dura foarte mult, era destul de greu, astăzi apeși pe niște butoane și totul curge înainte. De pildă, eram într-o pădure și aveam nevoie să foșnească iarba. Astăzi, există pe calculator toate sunetele din natură de care este nevoie. Atunci luam o bandă de magnetofon folosită și o foșneam bine în fața microfonului și suna a foșnet de frunze, a iarbă călcată, a iarbă uscată. [...] Aveam nevoie să pășim pe nisip, aveam nevoie să se audă pași pe pietriș, pași pe marmură într-o sală grozavă... Și acum există plăcile respective de marmură, există nisip, există pietriș pe care actorii pășesc, ca și cum ar merge prin Sahara, iar microfonul la îndemână înregistrează totul. Multe din efectele acestea sau aproape toate le făceam în studio. Vă dați seama câtă muncă, dar și cât amuzament era în toată treaba asta [...]. E fascinant să lucrezi într-un studio și să creezi iluzia că toate acestea se întâmplă aievea. [...]E foarte greu atunci când nu ai decât vocea în fața unui microfon să creezi o lume întreagă, să mergi cu Tom Sawyer pe Mississippi, sau să zbori cu Peter Pan, sau să fii cu Micul Prinț în Sahara [...].
Audiobook-urile, colecția „Noapte bună, copii!”, ca să vă atragă, sunt ilustrate de un foarte talentat ilustator. Il avem lângă noi, și o să-i dau imediat cuvântul, înainte de a vă da vouă cuvântul[...].

Alexandru Ciubotariu: Mulțumesc [...]. Așa cum dna Alexandrina Halic v-a explicat cum se înregistra o piesă de teatru, o să explic cum facem eu și colegii mei o bandă desenată pentru că această colecție pe care o relansăm astăzi este însoțită de o bandă desenată pentru a fi mai ușor de parcurs textul și pentru a crea un univers paralel cu cel înregistrat acum foarte mult timp. Eu cred că este o colecție unică în lume, încă cercetez acest lucru, dar o bandă desenată care să beneficieze de un soundtrack sau să aibă toate piesele înregistrate în spate, adică atunci când o citiți puteți privi și detaliile decorului și puteți auzi și muzica sau sunetul de fundal [nu cred ca mai există]. Este o colecție pe care o coordonez de ceva vreme și care îmi este foarte foarte dragă.
O să vă explic în câțiva pași cum se face o bandă desenată, că poate odată vă va tenta să faceți și acest lucru.
Cea mai importantă în banda desenată este povestea. Dacă vă alegeți o poveste clasică, sau chiar o întâmplare din viața voastră, acesta este primul pas. Cu această colecție am avut un mare noroc pentru că pe lângă faptul că poveștile sunt memorabile – ele au fost adaptate odată pentru un scenariu radiofonic, deci se bazau foarte mult pe dialog, ceea ce este foarte important în banda desenată –, ele beneficiază și de o primă prelucrare a textului brut, ceea ce puteți să faceți și voi: să luați o poveste clasică și să o adaptați pentru o bandă desenată.
Pasul doi ar fi să identificați, să vedeți ce personaje populează această povestire. Dacă este Capra cu trei iezi, de pildă, […]trebuie să încercați să vă imaginați cum arată aceste personaje […].
Apoi ar trebui să faceți alte schițe în care să împărțiți acțiunea în momentele cele mai importante pentru a face acele casete cu momentele importante, un fel de storyboard, cum este la film, în care personajul ocupă locul principal și textul – cealaltă parte a casetei. Trebuie să puneți o singură acțiune într-o casetă, pentru că nu se pot întâmpla trei-patru acțiuni într-o singură casetă[...]. Acesta ar fi, cum se cheamă, decupaj, adică o decupare a poveștii în momente [...].
Apoi ar fi lucrul efectiv la bandă desenată, ceea ce înseamnă desen, culoare, scrierea textului, care este important să fie lizibil pentru că este foarte important ca toată lumea să poată să citească [...].
Ultimul pas este publicarea, produsul final, pe care puteți să-l arătați prietenilor, profesorilor sau îl puteți publica în revista școlii, iar peste ani de zile să-l publicați la Editura Casa Radio. Vă mulțumesc.

Ioana Nicolaie: [...] Mulțumim foarte mult și că ne-ați arătat cum se face o bandă desenată și vă mulțumim tare mult doamna Halic că ne-ați povestit cum se făcea o piesă de teatru la radio și ne-ați învățat o mulțime de trucuri[...]. Noi știm că Editura Casa Radio face niște cărți minunate, că face audiobookuri [...]. Dacă n-ați fi punctat dumneavoastră lucrul acesta, eu nu m-aș fi gândit, bănuiesc că este o colecție unicat, bănuiesc că poate fi înscrisă în Cartea Recordurilor, ca și concept este un unicat, și pentru că valorifică niște lucruri extraordinare care există în arhiva Radio și care trebuie să ne bucure pe noi toți. Mulțumim Casa Radio că ne dați aceste cărți, ele nu se fac decât cu ajutorul unor oameni minunați care scotocesc acolo, ascultă... nu știu cum se întâmplă exact, dar bănuiesc că ascultați foarte mult și alegeți atât cât puteți, nu atât cât doriți. Dar sperăm să avem cât mai multe cărți mai departe.[…]

2013-05-31 ()