Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Daria Filimon :

De fiecare dată când se apropie Paștele, mă întreb de ce oare muzica prilejuită de această sărbătoare religioasă nu este la fel de diversă și de multă ca aceea generată de sărbătoarea Nașterii Domnului. Atât în cultura românească (și respectiv ortodoxă) cât și în cea creștină europeană, în general.

Am făcut multe supoziții pe această temă, am petrecut seri de discuții cu prieteni muzicieni dându-ne fiecare cu părerea, m-am uitat prin cărți, i-am întrebat pe cei mai mari și mai cunoscători ca mine și nu am descoperit nici o concluzie formulată clar. Totuși, tind să cred că pentru o cultură ca a noastră, întotdeauna sărbătoarea Nașterii va rămâne mai importantă și mai luminoasă decât cea a Învierii, chiar dacă cea de-a doua este, ca semnificație spirituală, copleșitoare. Iar românul cântă mai degrabă la bucurie, decât la supărare... Cine știe dacă această "concluzie" are vreo relevanță... Cert este că, în afara celor trei versiuni mai cunoscute la noi ale cântării Hristos a Înviat, cântate sau "lălăite" de fiecare după puteri și după context în noaptea Învierii, restul muzicii rituale specifice acestei perioade a anului nu este cunoscută aproape deloc. Iar o comparație cu muzica de Crăciun nici nu poate fi imaginată. Este adevărat, însă, că oricine îți va murmura imediat melodia de la Hristos a Înviat, în timp ce la cântecele de Crăciun îi va fi mai greu să aleagă.

Această vreme a anului, Săptămâna Patimilor, ne face să ne gândim cu mai multă răbdare și atenție la cele sfinte. Dacă m-aș gândi la muzica ritualului ortodox și aș fi întrebată de un amator ce disc îi recomand pentru a se lămuri cum ar trebui să sune muzica în bisericile românești (pentru că realitatea este extrem de tristă, cu câteva excepții pozitive suficient de mediatizate), gândul m-ar duce imediat la corul Madrigal dirijat de Marin Constantin și la albumele lor apărute imediat după '89 (și unele dintre ele chiar anterior acestei date, cu o selecție extrem de atentă a titlurilor). Totuși, îmi dau seama că tindem să devenim prea formaliști cu acest răspuns, pentru că în ultimii ani au apărut multe coruri, unele specializate, altele abordând și repertoriul religios și mai precis cântările bizantine originare. De ce nu se mai cântă această muzică în bisericile românești (decât în cazuri excepționale)? Pentru că în ultimele decenii s-a acordat o importanță din ce în ce mai mică aspectului muzical al slujbei ortodoxe, iar un preot și chiar un dascăl care "nu prea are voce" a devenit un fapt obișnuit. Din fericire, discurile cu muzica aceea, pe care ar trebui să o auzim acum mai mult ca oricând în bisericile ortodoxe, au început să se inmulțească. Unul dintre acestea, pe care vi-l recomandăm, este Muzica bizantină în cultura românească, în interpretarea Corului de Cameră Preludiu, dirijat de Voicu Enăchescu, ce cuprinde 22 de titluri din cântările lui Evstatie Protopsaltul, Nectarie Frimu, Ivașcu Vlahu, Dimitrie Suceveanu și ale altor creatori anonimi, din secolul al XI-lea până în secolul al XIX-lea. Transcrierile realizate de Titus Moisescu și Ioan D. Petrescu-Visarion au fost înregistrate în primă audiție absolută, din inițiativa Radiodifuziunii Române, care a și lansat, sub egida Editurii Casa Radio, un CD cu acest repertoriu, care pune în valoare un patrimoniu artistic arhaic și original.

2002-04-26 (Ziarul de duminică)