Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Valentin Protopopescu :
[…] La fel ca și indivizii, la fel ca și comunitățile omenești, instituțiile își au propria memorie. Identitatea lor se vede perpetuată doar sub condiția conservării amintirilor. Câtă zestre mnezică, tot atâta verosimilitate și coerență a tradiției. De aceea, instrumentele puse în slujba păstrării năzuitei identități primesc o însemnătate specială. […]

Iată un caz de salvare a memoriei prin consemnare. Anul trecut, scriitorul și radiofonistul Titus Vîjeu, gândindu-se că instituția radioului public merită un asemenea însemn pe răbojul timpului, a publicat la Editura Casa Radio din București o carte, Scripta manent. Ghidul biobibliografic al scriitorilor din Radio. După cum indică și titlul, autorul, știind prea bine că vorbele rostite pe unde hertziene, oricât de spectaculoase ar fi, se pierd, s-a grăbit să consemneze date, amintiri și aprecieri în marginea cărților scrise de acei jurnaliști radiofonici care s-au manifestat care s-au manifestat și în calitate de scriitori, dar și să adune mărturii și informații despre oamenii de cultură, mai mari ori mai mărunți, care au colaborat de-a lungul vremii cu radioul public. Mărturisesc că nu credeam posibilă o lucrare de asemenea anvergură, oricum, nu una scrisă de un singur om și nu într-un timp foarte scurt. Titus Vîjeu a ținut să mă contrazică – și a făcut-o radical. El a trecut în revistă cu o acribie remarcabilă toate sursele care, mai mult sau mai puțin, erau în măsură a lămuri un aspect, un episod sau chiar o întreagă perspectivă ținând de un jurnalist, comentator, scriitor, filosof, om de teatru, istoric ori savant care s-a ilustrat și în calitate de radiofonist. Firește, este vorba, repet, despre acei oameni care au activat, vremelnic sau permanent, în cadrul Societății Române de Radiodifuziune. Însă Titus Vîjeu nu s-a mulțumit doar cu condiția de consemnator pasiv. Era și prea legat afectiv de instituție, așa că paginile sale nu prea țin de specia totuși seacă a unui dicționar de autori. Dimpotrivă, talentul lui de portretist, umorul fin și spiritul polemic se văd pretutindeni în Scripta manent. Cartea se citește ușor, fiind mai curând o antologie de efigii decât o banală înseriere a unor fișe de autori. Oricum, în urma impresionantului travaliu asumat de Titus Vîjeu a rezultat un excelent instrument de cunoaștere a istoriei venerabilei instituții (la 1 noiembrie SRR „a împlinit” 77 de ani!), prin intermediul biografiei și bibliografiei „scriitorilor” acesteia.

Natural că un asemenea anvergură nu a întârziat să trezească (poate) legitime suspiciuni. De pildă, nu este cumva și hilar, și nedrept ca alături de Victor Eftimiu să stea Ilie Dobre ori lui Adrian Maniu să-i fie alăturat Alexandru Mironov? Pe urmă, oare câte concesii se pot face vremelnicilor conducători (mai precis, administratorilor) instituției Radioului public? Adică: dacă aceștia au semnat și câte o carte, este legitim să fie incluși într-un astfel de ghid? Asemenea interogații sunt logice și… necesare. Autorul volumului Scripta manent, Titus Vîjeu, a răspuns însă indirect la aceste contestații, căci criteriul său de alcătuire a Ghidului biobibliografic a fost cel al… semnăturii pe o copertă de carte. Respectiv faptul de a fi semnatar al unor texte transformate în volum. Titus Vîjeu nu a propus ierarhii valorice, ci a inventariat autori. Apoi, de pildă, dacă Dragoș Șeuleanu se regăsește printre „textierii” indexați de autor, acest lucru respectă întru totul criteriul enunțat mai sus, căci Șeuleanu a realizat alături de Carmen Dimitriu o sumă de interviuri cu înaltul prelat Antonie Plămădeală adunate în volum. În discuție nu este calitatea morală sau competența managerială a fostului PDG al radioului public, ci statutul său de autor, de jurnalist, de semnatar de texte.

Prin urmare, proiectul lui Titus Vîjeu, ca și pariul său, mi se par viabile și bine venite. În fond, grație efortului său, ceva semnificativ din „refulatul” SRR-ului a ieșit din ascunderea uitării inconștiente și a prins viață, ca o oglindă cu ape clare. Nu e deloc puțin lucru, mai ales astăzi, când uitarea a devenit simptomul artei de a supraviețui.

2005-12-22 (Cultura, anul II, nr.4)