Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Costin Tuchilă :

[…] Născută dintr-o sinteză la rândul ei originală, muzica lui Paul Constantinescu (30 iunie 1909, Ploiești – 20 decembrie 1963, București) se înscrie doar într-o măsură în orizontul componisticii românești de la mijlocul secolului XX. În mod aproape paradoxal, ceea ce îl apropie de creația congenerilor săi (unii ceva mai vârstnici) îl desparte. Paul Constantinescu nu merge pe căi bătute, atât cât pot fi ele considerate structuri asimilabile într-un peisaj muzical care nu avea în urmă o tradiție cultă foarte îndelungată. Dar, dincolo de asemenea speculații, noutatea adusă de muzica lui Paul Constantinescu constă în „substanța melodică provenită din filonul muzicii noastre vechi”, solicitată până atunci „numai în creații corale destinate oficiului bisericesc, de la Musicescu până la Kiriac sau Cucu” (Vasile Tomescu, Paul Constantinescu, 1967). Muzica psaltică, pe care o cunoștea temeinic, în sens mai cuprinzător, melosul bizantin și structurile sale modale sunt valorificate într-un limbaj simfonic modern. Paul Constantinescu se delimitează în egală măsură, și foarte eficient stilistic, atât de linia folclorică academizantă, cât și de „direcția modernizantă”. Există în partiturile sale un refuz implicit al limbajului postimpresionist, care era caracteristic unei părți a creației românești din prima jumătate a veacului XX, dar și al formulei neoclasice. Aceste particularități apar cu suficientă pregnanță în lucrări ce ilustrează toate genurile: muzica simfonică, de cameră, vocal-simfonică, operă, balet, muzică de film.

Oratoriile Nașterea Domnului (1947) și Patimile și Învierea Domnului (prima versiune, din 1946, cuprinde numai Patimile; a doua versiune, completă, datează din 1948) rivalizează cu Pasiunile lui Bach, fiind o muzică absolut extraordinară. Alăturarea nu e deloc forțată; avem de-a face, în mod sigur, cu valori sensibil egale. Compozitorul român rezolvă aici „marile probleme ce se pun în compoziția bazată pe cântarea bisericească: problema stilului, a armoniei și polifoniei modale, precum și a recitativului. Căci Paul Constantinescu a tratat orchestră, cor și soli în contrapunct și armonie modală, fără ca totuși să poată fi socotit o emanație din stilul palestrinian ori al meșteșugarilor contrapunctiști din școlile neerlandeze. El a căutat și a găsit mijloace proprii de expresie armonică și contrapunctică, muzica lui fiind astfel punct de plecare pentru legile contrapunctului și armoniei modale aplicate cântării bizantine. Fără a înstrăina cu nimic caracterul propriu al acestei muzici, el adaugă o lucrătură orchestrală atât de adecvată încât modernismul sonorităților, al culorilor obținute, departe de a notă discrepantă, înseamnă argumentare a ideii muzicale pure, în stilul cerut.” (Vasile Tomescu, lucr. cit.) Unul dintre principalele mijloace de expresie în acest gen muzical, recitativul, este încărcat de o tensiune dramaturgică desprinsă din orizontul stilistic al baladei și doinei, devenind astfel un element nou de limbaj. Totul într-o muzică gravă, iluminată de har, interiorizată în sens inițiatic dar și speculând din plin, în Oratoriul de Paști, spectaculosul evenimentelor narate, totdeauna cu acoperire în plan psihologic.

Din motive subînțelese, prezența celor două Oratorii bizantine în viața muzicală românească a fost minimă, ele rămânând mai ales în conștiința specialiștilor. Această muzică religioasă nu a putut fi cântată în România în cele patru decenii de dictatură comunistă, cu o singură excepție. Una din marile creații ale muzicii sacre, cum s-a impus în conștiința europeană, Oratoriul bizantin de Crăciun, „Nașterea Domnului” a fost interpretat în primă audiție absolută la 21 decembrie 1947, sub bagheta lui Constantin Silvestri, la Ateneul Român și reluat aici, târziu, de Mircea Basarab, la ediția a IV-a a Festivalului Internațional „George Enescu” (1967). Prima versiune discografică a apărut la Casa „Déesse” (Paris, 1972) și a fost urmată în 1977, de cea de la „Electrecord” (ST – ECE 01308/01309), cu Filarmonica bucureșteană sub conducerea lui Mircea Basarab, apoi de înregistrarea editată de Casa „Olympia” (Londra, 1990). Partitura a fost tipărită de Editura Barenreiter Kassel în 1969 și tot în Germania, la Dresda, avea să primească cele mai mari elogii în 1970, cu ocazia Crăciunului, când „splendoarea și bogăția (lui) sonoră” se făceau cunoscute în Biserica Înălțarii (dirijor, același Mircea Basarab).

http://libersaspun.3netmedia.ro/cultura/oratoriul-bizantin-de-craciun-%E2%80%9Enasterea-domnului%E2%80%9D-de-paul-constantinescu/

2010-12-08 (Liber să spun)